Vill du synas här? Kontakta info@blogbiz.se

Så här kan du påverka ditt blodtryck

Så här kan du påverka ditt blodtryck

Så här kan du påverka ditt blodtryck

Det finns många saker du kan göra för att påverka ditt blodtryck. Det finns ett antal riskfaktorer för högt blodtryck, vissa går tyvärr inte att påverka såsom arvsanlag, kön eller ålder. Men som tur är finns det en hel rad med riskfaktorer som du faktiskt själv kan påverka och som har med din livsstil att göra.

  • Gå ned i vikt

Att väga för mycket innebär en ökad risk för högt blodtryck. Genom att gå ned i vikt och behålla en lägre kroppsvikt kan det systoliska trycket (övertrycket) sänkas 5-10 mmHg för varje 10 kg viktnedgång. Det är framförallt bukfettet vi vill få bort då det speciellt påverkar blodtryck, blodsocker och blodfetter negativt. En kombination av förbättrade kostvanor och ökad motion gör det lättare för dig att gå ned i vikt.

  • Ändra din kosthållning

Vilken kost vi äter har betydelse för vårt blodtryck. Kanske har du hört talas om DASH-kosten. DASH står för Dietary Approaches to Stop Hypertension, alltså kostbaserade tillvägagångssätt för att stoppa högt blodtryck. Det centrala i DASH-kosten är att minska saltintaget men även att minska sockerintag och att öka intaget av grönsaker, protein, magra, fibrer mjölkprodukter, fullkornsprodukter, och frukt.

  • Motionera mera

Regelbunden motion har en sjukdomsförebyggande och behandlande effekt på en rad olika folksjukdomar och påverkar bland annat blodtrycket i positiv riktning. Motion behöver inte vara stenhårda träningspass utan omfattar all typ av rörelse som ökar energiförbrukningen. Allt från hårda träningspass till trädgårdsarbete och aktiva transporter i vardagslivet, till exempel promenader och cykling.

  • Minska ditt stillasittande

Gör vad du kan för att minska ditt stillasittande. Oavsett om du tränar ordentligt fem gånger i veckan så är stillasittandet ändå en riskfaktor för ohälsa om du sitter ned resten av tiden. Upp och hoppa var 30.e minut, gå en liten runda och sträck på dig. Om du är på jobbet så är det en toppenidé att ha skrivare, kopiator och dyl. en bit ifrån skrivbordet och att skrivbordet är höj- och sänkbart.

  • Sluta röka

Rökning, liksom högt blodtryck, är en av de största riskfaktorerna för hjärt- och kärlsjukdomar. Om du är rökare och dessutom har högt blodtryck så har du ännu större anledning att fimpa snarast möjligt. Av alla livsstilsfaktorer så är rökstopp det som snabbast ger positiva resultat för hälsan. Kroppen börjar egentligen sitt återhämtningsarbete redan minuter efter att du fimpat din sista cigarett.

  • Minska alkoholkonsumtionen

När du dricker alkohol sjunker blodtrycket för stunden men på sikt stiger blodtrycket av överkonsumtion av alkohol. Du kanske upplever att du somnar lättare efter alkoholintag men sömnkvaliteten påverkas negativt när du har alkohol i kroppen, vilket stressar kroppen och du får stresspåslag med risk för ökat blodtryck som följd. Alkohol innehåller även mycket kalorier som ökar risken för att gå upp i vikt vilket i sig är en riskfaktor för högt blodtryck.

  • Stressa ned

När du är stressad utsöndrar kroppen stresshormoner i form av adrenalin, noradrenalin och kortisol, detta kan på sikt höja ditt blodtryck. För att kroppen ska komma i balans igen behöver du återhämtning och motion. Det är när stressen blir långvarig och du inte får den återhämtning du behöver som stressen kan göra dig sjuk.

Så, vad kan du börja med redan idag? En promenad på en vacker plats kanske?

Hur har du det med blodtrycket

Högt bodtryck

Din hälsocoach online

Susanne

 

Var har du dina läkande platser som ger dig balans i vardagen?

Var har du dina läkande platser som ger dig balans i vardagen?

Var har du dina läkande platser?

Jag vill i mitt blogginlägg presentera en bloggvän Carolin König och hennes spännande blogg.

Carolin skriver om hälsa på flera plan, både fysiskt och mentalt samt delar gärna sin vardag med läsaren som till stor del handlar om livet som mamma till sina tvillingpojkar. Hon skriver också om sina läkande platser som ger henne balans i vardagen.

Carolin är 33 år gammal och hennes tvillingpojkar på är snart nio år. Hon är språklärare sedan några år tillbaka. Då Carolin har haft en slingrande väg genom livet vet hon att det går att ta sig frammåt med hjälp av tankens kraft. Och det bästa är att hon använder sig själv som ett levande exempel på hur man med viljans och tankens kraft kan skapa sig ett bra och trivsamt liv.

Eftersom min passion också är hälsa är det roligt att läsa Carolins inlägg om hälsa, som är en viktig pusselbit i vardagen. Det är viktigt att äta rätt, motionera, återhämta sig och att skapa balans i vardagen. För ni vet när man har barn så rullar livet på och man har inte bara sig själv att ta hänsyn till, det gäller att tillgodose allas behov.

Jag gillar också tanken med läkande platser som Carolin beskriver och visar med bilder. Det är viktigt att hitta platser där man känner sig i harmoni och där hjärta och tankar får stillhet.

Så var har du dina läkande platser som ger dig balans i vardagen?

Jag har många läkande platser där jag finner ro och stillhet och där jag kan tänka i fred. En av dem är denna som du ser på bilden ovan.  Det är från Söderbärke som ligger i södra Dalarna. Platsen är där vi har vårt sommarhus och där är vi fler gånger per år. För mig är vatten rogivande och ljudet alltid kluckande mot stenarna, det gör mig avslappnad.

Följ gärna Carolins blogg på https://carolinkonig.se/

Andra länkar i min blogg 14 anledningar till att gå lymfpromenader

 

Din hälsocoach online

Susanne

 

 

 

Oplanerade möten

Oplanerade möten

Oplanerade möten

Oplanerade möten med människor är något man få öva sig på på golfbanan vare sig man vill eller inte.

Till saken är att när du idag ska gå ut på en golfrunda så måste man boka en tid, inte så konstigt med det. Man väljer golfbana där man är medlem på, för alla behöver ha ett medlemsskap någonstans i Sverige för att få spela. Du behöver också ha grönt kort som intyga att du verkligen är godkänd att spela på banan.

Själv startade jag min karriär när jag var 25 år och har sedan spelat mer eller mindra fram till nu när jag är 60+. Det har varit många frustrerande rundor men ju äldre man blir desto lugnare och mer harmonisk blir man ( i alla fall jag). Men mitt mål har alltid varit att blir lite bättre varje år men ser det mest som träning.

Från början så var det lite läskigt att spela med helt främmande mäniskor, vilket man kan råka på att göra för att fylla på bollen så man blir 4 personer. Jag spelar oftast med maken och ibland har vi varit bara han och jag.  Men nu detta coronaår har golfbanorna varit tvärfulla med spelare. Alla vill spela golf nu, och kanske har det att göra med att vi fått gå ut på banorna men också nästan det enda vi velat gör för att få röra på oss och få frisk luft och också hålla vissa avstånd.

Men det där med att öva sig på oplanerade möten är en bra övning. För det mesta så är alla golfare trevlig människor men ibland stöter man på personer man inte är helt överens med. Jag fick pröva mina erfarenheter som arbets hanterterapeut för en tid sedan då det dök upp en funktionshindrad utvecklingsstörd kille i vår boll. Han hade redan gått 18 hål och skulle gå en runda till och hoppade in i vår boll.

Eftersom jag jobbat med utveckingsstörda personer i mitt yrkesliv hade jag inga svårigheter att konversera med honom men han ville låna mobilen, äta av våran medhavda matsäck mm. Då börjar det bli svårt att hantera situationen för han blev mer och mer grinig när vi sa att vi inte hade något att dela med oss av. Till slut tog hans energi helt slut och han gick av banan när vi hade 9 hål kvar. Ingen mat, inget att dricka  och inga pengar hade han vilket gjorde  att han till slut gav upp.  Vi pustade ut men vårt spel gick itne så bra, för man blir lätt störd i fokus när en annan person tar  sådan energi.

För det mesta är golfare väldigt trevliga och det är väldigt roligt att spela med nya människor för det blir alltid nya möten som kan leda till en massa spännande saker.  Till saken hör att man skärper till sig och spelet kan gå riktigt bra

Jag är dock förvånad för jag ser sällan ensamma kvinnor som bokar in sig i en boll,  men däremott så ser man många män göra det och det är också män som går ut ensamma på banan, det ser jag sällan kvinnor göra. Undrar vad det beror på?

Spelar du också golf och har något spännande att berätta får du gärna skriva i kommentaren.

 

Din hälsocoach online

Susanne

Tips på annan träning

Träning online

HRV träning

Lymfpromenader-träning för lymfsystemet

 

Designa egna mobilskal

Sponsrat inlägg i samarbete med Fyndiq

Alla har en mobiltelefon, gör ditt mobilskal personligt.

Kommer ni ihåg bland de första mobilerna som kom. Vissa kunde man byta skal och ha olika färger. Det var så himla häftigt då! Man köpte ett skal och hade det, då var man unik. Det var hur man kände sig i alla fall. Jag vet att jag verkligen var avundsjuk på de som hade en färg på sin mobil istället för att den bara var svart. Nu har vi kommit så långt i allt vi kan göra med våra mobiler och även ändra utseendet.

Jag har hittat en tjänst på Fyndiq där man kan designa sitt mobilskal precis hur man vill ha det. Man kan ladda upp bilder från telefonen och få dem som ett skal några dagar senare. En otroligt rolig idé!

Från att känna sig unik med ett gult mobilskal till att kunna ha sin egen bild, barnen eller kärleken. Det svåra är att välja vad man ska ha som skal. Jag tror att jag måste göra några stycken som jag kan varriera mellan. Ett till när jag går på fest, ett till när jag jobbar, ett när jag tränar. Listan på hur många mobilskal jag kan tänkas behöva kan göras lång! Undrar hur många man behöver ha?

Jag tycker att det är kul med accessoarer i alla olika former så det här passar mig som handen i handsken. Det är också en rolig present att ge bort. Ta en fin eller varför inte en tokig bild på din vän och gör det till ett mobilskal, en perfekt gåva!

Så ni som känner att era mobiler är lite tråkiga, satsa på DYO på Fyndiq. Det är roligt att göra dem och ännu roligare när du kan använda sitt egna skal.

Till startsidan