Vill du synas här? Kontakta info@blogbiz.se

14 Anledningar till att gå Lymfpromenader

14 Anledningar till varför du ska gå Lymfpromenader

Här ska du få 14 anledningar till varför det är bra att göra lymfpromenader.

Jag har precis gått en utbildning i lymfpromenader och då kanske du undrar vad det är? Ja det är en helt ny form av lymfträning som du själv kan utföra när du lärt dig vilka rörelser du ska utföra och här får du helt enkelt 14 anledningar till att gå lymfpromenader.

Det finns otroligt många fördelar för vår hälsa och vår kropp att ta hand om lymfsystemet och det är ett område som inte så många av oss känner till och vet hur viktigt det är och inte heller vet hur enkelt det är att lära sig övningar som hjälper lymfsystemet på traven.

Vad beror det då på att vi behöver se över vårt lymfsystem och vad kan det göra för skillnad?

Här får du 14 anledningar till varför det är bra

  1. Mycket sittande

Nu för tiden ägnar vi större delen av dagen sittande både hemma och i arbetslivet. Benen och muskelpumpen får inte röra på sig så som det behövs för att hålla lymfsystemet och lymfstationer igång. Dessutom ger sittande ett tryck på vävnader och låser flödet till ljumskarna. Man tycker ihop både bröstkorg och diafragman när man sitter så det blir svårt att få in tillräckligt med syre i lungorna och bort med slaggprodukter.

  1. Bromsat flöde

Vi jobbar mycket med armarna, men inte det heller är så bra då vi drar upp axlarna och bromsar avflödet i nyckelbensgroparna. Hela kroppen behöver röra på sig och benstommen belastas – därför är det nödvändigt att själv tillgodose det behovet när det inte längre kommer naturligt. Studier har visat att vi genom sittandet lurar kroppen på vår egna vikt då den ej belastas stående och gående. Det blir obalans i näringsintaget.

  1. Vårt matintag

Kosten vi äter är inte samma som förr. Det mesta är processat och behandlat med kemikalier som kroppen inte är van att hantera. Ämnen som måste filtreras bort gör att lymfsystemet blir mer belastat. Vi reagerar lättare, får allergier, autoimmuna sjukdomar etc. Och i takt med att vi rör oss mindre blir det en onödig cirkel. Det gäller att vara medvetet aktiv på ett annat sätt nu än förr då maten är som den är och det är inte alltid lätt att välja bort diverse besprutningskemikalier vare sig på frukt och grönt eller antibiotika om man äter kött och mjölkproduktet importerat från andra länder. Maten blir en belastning både i tarmar och vävnad.

  1. Integrerad träning

Lymfpromenad går utmärkt att göra när man känner att man endera vill börja träna eller komplettera sin redan befintliga träning. Lymfpromenad är lätt att utföra dagligen och integrera i vardagen den tar inte så mycket tid. Det ger, efter att man hållit på ett tag, ett tydligt svar från kroppen. Man blir motiverad att fortsätta både med denna och annan träning.

  1. Öppna stoppen

Om man inte håller igång sitt lymfsystem så skapas det ett ödem eller svullnad där det finns ett stopp. Då kommer inte vätskan vidare till lymfstationerna och dess unika filtrering. Slaggprodukterna stannar kvar i vävnaden och man behöver hjälpa kroppen att öppna upp.

  1. Dränerar

Att ta en vanlig promenad är bra för lymfsystemet, det sätter vätskan i rörelse med hjälp av musklernas tryck mot lymfkärlen. Genom Lymfpromenaden kan man underlätta bortforslingen av lymfvätska från vävnader i kroppen till kroppens egna tömningsstationer. Dränage låter medicinskt men det är samma som att leda bort vatten från ett översvämmat område i naturen där det inte kan ta sig vidare utan hjälp. Dräneringen underlättas om man utför rörelser med armar och överkropp samtidigt som man promenerar. Annars rör man ju inte så mycket på bålen vid promenad mer än att pendla med armarna. Genom dränaget känner man snart hur huden kommer närmare kroppen. Ämnesomsättningen fungerar bättre vid mindre belastning på lymfsystemet. Cellerna börjar kommunicera igen och det börjar synas att det händer något i hud och vävnad.

  1. Stärker immunförsvaret

När vätska och slaggprodukter försvinner från vävnaden får lymfsystemet som är ett filtreringssystem mindre att göra. Vid mindre belastning får man automatiskt ett starkare immunförsvar. Det är lymfsystemet som alarmerar till de vita blodkropparna om det är någon infektion eller bakterie på gång in i kroppen.

    8.Minska kilon

Muskelpumpen i vaderna hjälper hjärtat med blodcirkulationen. Artärer för ut näringsrikt blod till cellerna som bidrar till mer slaggprodukter ju mer man tränar. Om det är stopp i lymfsystemet kommer inte slagget bort lika snabbt och man svullnar. Det är onödigt att gå runt och bära på extra kilon, framför allt i benen, då det är där man svullnar först. Att bli av med vätska minskar smärta och ökar rörlighet och viljan till att träna mer. Och att man kissar ut vätskan är ett tacksamt resultat att föredra framför Vätskedrivande medel.

9. Professionellt utformat

Lymfpromenadprogrammet är sammansatt av Med. Lymfterapeut & Leg. Arbetsterapeut och programmet följer en lymfologisk ordning som man behöver kunskap om för att sätta ihop ett effektivt program.

10. Rivstart

Man kan utföra Lymfpromenad som en uppstart eller underhåll vid pågående behandlingsperiod. Om man satsat på en rivstart med Lymfdränagebehandling hos Lymfterapeut eller Lymfmassör är det viktigt med fortsatt underhåll av lymfsystemet för att undvika att samla på sig vätska igen.

11.Investering

Det är lönsamt att tänka på allt det jobb man gjort och pengar som satsats på ev behandlingar. En investering man gjort i sig själv för att må bra och det vill man behålla valutan av så länge det går. Lymfpromenad kan gott o väl räcka som enda träning mellan lymfbehandlingsperioder eller kombinerat med SPA-bad (bubbel), simning, qi-gong, studsmatta, yoga eller andra övningar som aktiverar lymfsystemet.

12.Effektivare hundpromenad 

När man har hund så är man redan ute på sina dagliga promenader. Men när man stannar då och då kanske det inte blir så effektiv träning för en själv mer än att det är bra att komma ut och röra sig och belasta kroppen. Om man istället vill göra den dagliga hundpromenaden till ett gemensamt träningspass tillsammans med hunden så är Lymfpromenad ett utmärkt sätt. Då spelar det ingen roll hur mycket nos-stopp det blir – man fortsätter ju att utföra sitt Lymfpromenadprogram ändå medan man väntar!

13.Effektivisera Golfrundan

Eftersom jag själv spelar golf vet jag att detta är perfekt tillfälle att kombinera lymfrörelserna medan du står och väntar på dina utslag vid tee. Det finns alltid naturliga tillfällen att göra rörelserna. Du blir smidigare i kroppen och om du börjar mäta måtten på olika ställen på kroppen kommer du upptäcka att det gör skillnad. Var som sagt kreativ och ta tillfällena som bjuds så kommer du upptäcka spännande saker med kroppen.

14.Bra musik 

När man utför Lymfpromenad är det inspirerande att lyssna på bra musik samtidigt. Det både hjälper till att hålla tempot och för träningen framåt. Har man en favoritslinga att lyssna på är det även lättare att komma ihåg övningarna till vissa låtar. Man får extra energi och blir glad och känner inte alls att träningen är ganska krävande när man har musik på i lurarna. Viss musik får en även ner i varv när man ska lugna ner tempot nästan meditativt. Själv tycker jag det är skönt att ta in ”naturens musik” men här är det valfritt och helt individuellt vad som ger energi och fokus.

15. Lätt att bära  (oj det blev visst 15 anledningar!)

När du bestämt dig för att gå min kurs får du ett Träningsarmband där du ser alla övningar som du ska göra i rätt ordning. Det är lätt att ta med sig var man än går och reser. Det tar liten plats och förhoppningsvis lär man sig grundövningarna och kan plocka övningar ur minnet om man skulle glömma att ta armbandet med sig. På så sätt har man alltid ett träningskoncept med sig – i sitt minne – när man tar en promenad. När du sedan gjort övningarna flera gånger kommer de att sitt i ditt minne.

Att gå lymfpromenader kan du göra så ofta du vill men för att det ska göra skillnad är det ett bra mål att göra minst 3 gånger i veckan.

Vill du också gå utbildning i lymfpromenader?

Håll då utkik efter mina inbjudningar. Det är som sagt helt nytt koncept och känner du själv att du vill gå en utbildning så sänder du mig ett mail så ska du få rabatt och mera info om utbildningen som går online. Vi är i uppstart och flera engagerade personer vill vi ha med i vårt koncept. Kanske jobbar du redan inom hälsoområdet och vill komplettera dina tjänster med detta innehåll. Eller så vill du bara själv må bra och lära dig lymfsystemets fantastiska inverkan på kroppen, ja du är så klart välkommen också.

Sänd gärna ett mail till mig på susanne.barkvik@digitalhalnsan.se så får du veta mer.

Tjingeling

Din hälsocoach online

Susanne Barkvik

 

 

6 comments / Add your comment below

Lämna ett svar

Till startsidan