Vill du synas här? Kontakta info@blogbiz.se

Havre är en fantastisk supermat för hälsan

havre är en supermat

Havre är en fantastisk supermat för hälsan, visste du det?

Ibland glömmer vi bort vilken fantastisk råvara havren är, den är nämligen en av våra mest älskade sädeslag och har odlats i Norden sedan 1700-talet.  Sanningen är att havre är en fantastiks supermat för hälsan , visste du det? Det är därför vi också använder havregryn i den diet som ingår i Livsstilsprogrammet som jag själv och mina kunder använder.

Havre är 100% fullkorn

Havregryn är havre i sin renaste form. Havret skalas, värmebehandlas (för att enzymer som förstör havren ska inaktiveras) och plattas sedan till ett gryn. Vill man ha gryn som snabbare ska kunna kokas till gröt klipps grynen i mindre bitar och vill man ha gryn med mer fibrer tillsätts vanligt vetekli (skalet från vete). Havre är alltså 100 % fullkorn! Med det menas att hela havrekärnan finns med utan att någon del tagits bort. Ytterst på kärnan sitter skalet (som ju är fibrer) och innanför detta är det proppat med viktiga vitaminer, mineraler, antioxidanter och biologiskt aktiva ämnen som gör gott för kroppen. Till exempel har studier visat att det finns ett samband mellan ett högt intag av fullkornsprodukter och ett friskt hjärta!

Så mycket näring ger en portion gröt 

En portion havregryn (kokt på 1 dl havregryn) ger ca 23 gram kolhydrater (varav hela 4 gram är fibrer), 5 gram protein och 3 gram fett. Såväl kolhydraterna som proteinet och fettet är av toppkvalitet! Förutom detta får du i dig mängder av fibrer, vitaminer och mineraler.

Havre är en  kolestrolsänkare

Havre innehåller en löslig, gelbildande vattenlösliga fibrer, så kallade som heter betaglukaner och den har flera fina effekter på hälsan!  På ett helt naturligt kan den sänka ett förhöjt kolesterolvärde, vilket är positivt för hjärtat. När betaglukanerna passerar tarmen tar de med sig gallsalter som försvinner ut med avföringen. Levern måste då bilda nya gallsalter och för att göra detta måste kolesterol tas från blodet (eftersom kolesterol är en byggsten i gallsalterna), vilket gör att kolesterolhalten i blodet minskar. Det innehåller stora mängder fibrer, antioxidanter, B-vitaminer, proteiner och mineraler. Havre innehåller också mer fett än vete, råg och korn, varav ca 80 % är omättade. Vidare är havre också en utmärkt källa till mangan, magnesium, koppar, zink och järn.

Betaglukaner har den effekten att det kan sänka kolesterolvärdet och stabilisera blodsockernivån. Havrekärnan innehåller ca 6-8 % betaglukan. Den kolesterolsänkande effekten uppnås vid ett dagligt intag av 3 g betaglukan vilket motsvarar ca 2 portioner gröt av havregryn eller 1 portion gröt av havrekli. Betaglukan är också bra för ditt blodsocker då de bryts ner långsamt och ger en jämn och fin blodsockerhöjning. Du ska alltså lägga Betaglukaner på minnet!

Havre som proteinkälla

Vegetabiliska proteinkällor är normalt sett inte fullvärdiga då de inte innehåller tillräcklig mängd av de livsnödvändiga aminosyrorna. Men inom de vegetabiliska källorna är skillnaden stor och havregryn ligger i den absoluta toppen tillsammans med t ex sojabönor. Det räcker med några matskedar mjölk till en portion havregryn för att hela portionens protein ska bli fullvärdigt och du kan tillgodoräkna dig varje gram protein både från grynen och mjölken.

Dessutom är havregryn en otroligt billig proteinkälla. Här ser du några exempel.

  • Havregryn (11 kr per kg) – 0,83 kr
  • Mjölk (8 kr per liter) – 2,30 kr
  • Kidneybönor (40 kr per kg) – 1,83 kr
  • Nötkött (70 kr per kg) – 3,66 kr
  • Ägg (2 kr styck) – 2,80 kr

En portion havregrynsgröt med mjölk eller varför inte en smoothie gjord på havregryn och mjölk blir alltså protein av absolut högsta kvalité till ett oslagbart pris. Vi  har i dieten havregryn både i frukost, i grytan och i kvällsmålet men då i kombination med linfrön som ligger i blöt över natten. Det blir en ännu bättre effekt för upptaget i tarmen och som blir smidigt och följsamt resultat på toan också. Läs mer om dieten där havregryn är standard

Gröt ger mättnad

För dig som vill hålla vikten är gröt ett bra alternativ på frukostbordet. Som du ser mättar gröt klart mer än andra frukostalternativ när man tittar på mättnad i förhållande till energiinnehållet. Vi använder därför havregryn varje dag i de maträtter som ingår i livsstilsprogrammet. Meningen är att du ska hålla en stabil blodsockernivå.

Här kan du läsa mer om havregryn

Här är länk till livsstilsprogrammet för kontroll över hälsan

 

Ha det gott!

Susanne din hälsocoach online

 

ps/ Du kan alltid ställa gratis frågor om det som har med hälsan att göra

Livsstilsprogram för kontroll av hälsan

Livsstilsprogram för kontroll av hälsan

Vill du skaffa dig kontroll över din hälsan och följa ett livsstilsprogram?

Ja det är kanske en av de faktorer som många av oss går och funderar på ständigt, att göra en livsstilsförändring.  Men till saken hör att vi själva faktiskt kan ta kontrollen över vår hälsa genom medvetna val. Det finns inte heller någon anledning att skylla på yttre omständigheter även om livet “knackar på dörren” och ibland stör våra planer.  Men att hålla fast och gå tillbaka till något som fungerat kan alltid kännas tryggt, det kan du göra med vårt livsstilsprogram där du kan få kontroll över hälsan.

Jag har under flera år provat olika modeller och faller tillbaka till några. En av dem är livsstilsprogrammet cellRESET som du kan läsa om här på Digitalhälsan. Den är tuff och kräver diciplin, så vet du att du är diciplinerad fungerar den perfekt för dig.

Nu har jag fått ta del av en diet som är utvecklad utifrån dess föregångare, men som är betydligt mildare och enklare att genomföra för många fler ( av oss som inte är helt diciplinerade). Den går lättare att anpassa för vardagslivet för var och en.

På bilden är jag i full gång med att tillaga och blanda alla ingredienser till hälsodieten där grunden i kosten är just soppan. Den innehåller en massa olika grönsaker med nyttigheter. Man tillagar grytan i storkok så att den räcker till många portioner.  Sedan kombinerar man den med  olika proteiner. Hur enkelt som helst! Och hur effektiv som helst.

Det man tillför är också några viktiga tillskott som ska balansera och noggrant se till att kroppens metabolism ska fungera optimalt och för att inga näringsämen ska gå förlorade under dieten.

Hur länge håller jag på med dieten?

Ja det är det som är individuellt och det beror helt enkelt på vilket mål du har med dieten. Om du bara vill balansera din kropp och rensa ut slagg produkter eller om du vill gå ned i vikt och hitta din målvikt mm. Orsakerna kan vara många. Upplägget på matintaget är allt från 2 dagar/vecka till 5 dagar per vecka. Det jag rekommenderar är att kombinera dagarna med att också ha två dagar då du äter som vanligt för det är i vardagen detta ska fungera och du mår då bättre över tid.

Vilka effekter kan jag förvänta mig av dieten?

Du hjälp att räkna ut hur mycket kalorier du förbränner i  olika aktivietsnivåer vilket ger ett riktmärke hur du kan tänka i vardagen kring intag av kalorier i kombination med motion eller rent av hur det ser ut när du är stillasittande. Basen är 900 kcal om dagen men med naturlig nyttig mat i kombination med högkvalitativa näringstillskott  kommer att göra att du kommer känna dig mätt under hela livsstilsprogrammet. Det sker också en hel del utrensningar av slaggämnen ur kroppen vilket gör att du känner förbättringar på flera områden. Det som påvkerkas i en livsstilförändring är blodsockernivån, insulin och kolesterolbalansen samt blodtrycket.

Havregryn och Betaglukaner

Några viktiga ingredienser vi använder är havregryn. Havregryn har en hälsosam inverkan på hälsan och Havre innehåller betaglukaner, som hjälper till att sänka kroppens kolesterolvärde. Betaglukaner är ett gelbildande fiber och sitter precis under havrets skal. Mer om havregryn kan du läsa  här

Tycker du det låter som ett bra upplägg?

Fyll i din epostadress här så sänder jag dig mer information

Susanne

Din hälsocoach online

ps/ du får när du vill ställa frågor om du undrar över något kring hälsan.

Till startsidan