Vill du synas här? Kontakta info@blogbiz.se

10 anledningar till att tillföra vitaminer och mineraler

10 anledningar till att tillföra vitaminer och mineraler

10 anledningar till att tillföra vitaminer och mineraler

Idag tänkte jag berätta om anledningar till att det är bra att äta kosttillskott. med vitaminer och mineraler. Förstås bestämmer man själv om man vill det men hur det nu än är så får vi ju obalanser i kroppen och det sliter på oss, så varför inte prova att se om du mår bättre?

Jag träffar så många människor som verkligen inte vet hur våra kroppar fungerar och som faktiskt är så stressade att de inte hinner känna efter, eller rättare sagt man vågar inte känna efter för vad händer då? Det värsta scenariot är att man helt enkelt kör sig i botten för att man inte har tid att lyssna på kroppens signaler. Så just av den anledningen finns det ännu större anledning till att åtminstone se till att man har rätt nivå med näring till cellerna med mineraler och vitaminer så får man åtminstone inte brist på det området.

Du motionerar och äter bra och har inga anledningar till att äta kosttillskott kanske du tycker?

Det stämmer förmodligen inte riktigt. Här är tio anledningar till varför kosttillskott trots allt kan vara en god idé.

  1. En ”varierad kost” räcker inte alltid

Livsmedelsverket rekommenderar en varierad kost  – men exakt vad är det? Och innehåller en varierad kost alla nödvändiga näringsämnen? Det undersökte en amerikansk vetenskaplig studie. Bland försökspersonerna fanns bara personer som åt varierat (de som åt ensidigt sorterades bort). Man gjorde sedan 70 näringsanalyser av  de 20 personernas kost. Trots det varierade matintaget nådde ingen(!) av försökspersonerna upp till de rekommenderade värdena gällande vare sig vitaminer eller mineraler.

  1. Maten idag innehåller mindre näring

Idag kommer nästan all mat på din tallrik från stora industri-lantbruk.

Där drivs grödor upp fort för att maximera antalet skördar per år, vilket gör grödorna mindre näringsrika. Dessutom odlas ofta samma gröda om och om igen på samma mark. Det gör jorden allt mer näringsfattig, vilket också påverkar maten. Många studier visar att mat överlag innehåller mindre näring idag än för 50 år sedan.

PS/ Du såg väl programmet på TV om Sista Skörden

 

  1. Vi får för lite solljus

Vi svenskar får generellt för lite sol på grund av vårt mörka vinterhalvår. Det gäller särskilt om du jobbar inomhus på dagarna. Eftersom solljus är en viktig källa till D-vitamin kan det vara bra med extra tillskott – när solen ”lyser med sin frånvaro”.

  1. Vi gillar pommes frites mer än broccoli

Blev det snabbmat idag igen? Du är inte ensam. Många av oss äter hel- och halvfabrikat där näring raffinerats bort och väljer godis istället för frukt lite för ofta. Vi svenskar dricker 90 liter läsk per år, och äter mest godis i världen – 17 kg per person och år! Bara 10% av svenskarna kommer upp i de 5 portioner frukt och grönt om dagen som rekommenderas.

  1. Du får i dig miljögifter – varje dag

Idag föds vi med en cocktail av tungmetaller och miljögifter i kroppen. Varje dag får vi dessutom i oss kroppsfrämmande kemikalier genom maten vi äter och luften vi andas. En förutsättning för att kroppen ska kunna skydda sig från gifterna är att du får i dig tillräckligt med vitaminer och mineraler.

  1. Vi stressar mer och mer

Flänger du också omkring med andan i halsen? När vi stressar kan kroppen urlakas på skyddande näringsämnen som magnesium, B-vitamin och C-vitamin. Därför har kroppen extra stort behov av extra näring vid både fysisk och psykisk stress.

  1. Vi knaprar p-piller och läkemedel

Att äta läkemedel regelbundet kan urlaka kroppen på zink, magnesium och B-vitamin. Det gäller både kvinnor som äter p-piller och personer som äter mycket mediciner. Om du måste äta medicin kan kosttillskott vara en bra lösning.

  1. Försöker du gå ner i vikt?

Om du går på diet är det en bra idé att komplettera det minskade matintaget med någon typ av multivitamintillskott. Idag är det inte ovanligt att vara överviktig och samtidigt undernärd, på grund av dålig kost under viktuppgången följt av näringsfattiga dieter.  Med extra vitaminer och mineraler får kroppen hjälp att fylla på näringsdepåerna.

  1. Tränar du mycket? 

Om du tränar hårt och ofta kan du ha ett större behov av bland annat magnesium, c-vitamin och järn. När vi svettas försvinner också en del kalium som reglerar blodtrycket, och zink som behövs för att mjölksyra ska kunna transporteras bort. Med tillräckliga mängder näring i kroppen får du ut mer av din träning.

  1. Vitaminer och mineraler samspelar i kroppen

Eftersom många vitaminer och mineraler samspelar i kroppen är det viktigt att vi får i oss en lagom mängder av alla ämnen. D-vitamin stimulerar till exempel upptaget av kalcium, och C-vitamin ökat järnupptaget. Andra näringsämnen kan slå ut varandra. D-vitamin minskar upptaget av järn och zink, medan järn minskar upptaget av koppar. Det ökar vikten av ett balanserat intag ännu mer.

  1. Vitaminer och mineraler med högsta biotillgänglighet ( hoppsan det blev 11 tips!)

Hög biotillgänglighet är det du ska spana efter . NTC ( Närings transport konceptet) är ett koncept som gör att näringen når till de ställen där de behövs när de behövs, på cellnivå inifrån och ut. Det stärker inte bara immunförsvaret utan hjälper också hjärtat och blodcirkulationen så att du känner dig frisk och kan fungera hela dagen. Det vatten lösliga produkterna har ett snabbt upptag som sker  redan in i tunntarmen. Där tas det upp direkt i blodbanan för att sedan nå in i varje liten cell. På en snittid av 7 minuter tar det för kroppens alla celler att tillgodogöra sig innehållet. Ett snabbt resultat är vad kroppen får.

 

Vill du ha rådgivning kring vilka val du kan göra är du välkommen!

Sänd dina frågor till http://digitalhalsan.se/kontakt/

 

/Susanne

Din Digitala Hälsocoach

Påskens traditioner

Påskens traditioner

Så var det Påsk igen….det förknippar jag med vår. Men påskens traditioner ser ut på så många olika sätt. Denna påsken har jag och maken åkt till landet, huset, paradiset i Dalarna där vi ofta är. Påsken ger mig är en känsla av vår och att allting börjar att vakna till i naturen. Jag älskar att börja påta i trädgården och se de små kropparna som är på gång. Det är min aktivitet under hela påsken att göra fint i trädgården. Jag njuter av solens strålar då vi börjar få ta del av solens D-vitaminer. Att sitta ute och ta en fika är också påsl för mig. Dessvärre kom det rejält med snö av dagarna så då blev det inomhusaktiviteter i stället fast lite mer stillsamma.

För många av oss är det påskmaten och påskgodiset som har betydelse. Gemenskapen med nära ock kära. Så på bordet hos oss har det varit det vi brukar äta, ägg, sill, lax, köttbullar, bröd , ost, påsköl och lite annat gott. Godismängden har vi hållit nere eftersom det annars blir alldeles för mycket socker och man mår dåligt. Jag glömmer förstås aldrig bort mina vitamindrinkar. De är med dagligen året om.

Jag minns när jag var barn och hur påskens traditioner såg ut Det var den långa fredagen då man inte skulle göra någonting, sitta ner och vila. Inga affärer var öppna, inget på tv, inget på radio som jag minns var intressant i alla fall. Ja helt enkelt en låååång fredag. Det stämmer inte med idag på långa vägar. Det är full försäljning i butiker som vanligt. Ingen större skillnad på helgdagar och vanliga dagar längre.

Jag kom på idén att klä ut mig till påskkärring denna helgen, vet inte hur många år sedan sist jag gjorde det men det var nog när jag var barn och sprang runt och knackade dörr. Vi skulle på middag till goda vänner och deras barn och barnbarn var där så det var för deras skull jag gjorde det. Det blev lyckat för jag var ju en riktig påskkärring och istället delade jag ut påskpresenter istället för att själv få godis. Det gick hem hos barnen!

Men vi firar påsk på så olika sätt, en del firar inte alls. Men hur ser påsken ut för dig? Vad är det som du för med dig för tradition kring påsken? Vad kan du inte alls vara utan när det är påsk

Ha en fortsatt Glad Påsk!

Hälsningar Susanne

PS/ Skriv gärna några rader om vad som betyder mest för dig på påsken!

Läs gärna mer om kost och träning som passar påsk och alla årstider

Det spelar roll vilken mat du äter

Det spelar roll vilken mat du äter

DET SPELAR ROLL VILKEN MAT DU ÄTER

Vitaminerna B6 och folsyra finns i bönor, berikade frukostflingor och vissa frukter och grönsaker. B12, däremot, förekommer enbart i mat som kommer från djurriket, till exempel kött, lever, fisk, skaldjur, ägg, mjölk och ost. Personer som äter en strikt vegankost, det vill säga de som inte äter några animaliska produkter alls, ligger därför i riskzonen för B12-brist. Personer som äter en ensidig kost av andra skäl, till exempel personer som är glutenintoleranta, kan också ha svårt för att få i sig tillräckligt med B-vitaminer. För att vara gardera att inte ramla under nivån är det bra att ta en underhållsdos med kosttillskotten som vi rekommenderar. Upptaget är 98%. Resultat direkt.

Du kan följa hela serien om b vitaminer på Facebook

För att få mer råd om kost och hälsa och vitaminer kan du ställa frågor här

Hej så länge!

Susanne

Din hälsocoach online

Till startsidan