Vill du synas här? Kontakta info@blogbiz.se

12 enkla tips som gör dig friskare

12 enkla tips som gör dig friskare

Var kommer alla krämpor ifrån?

Den dagen man får en krämpa brukar de flesta stanna upp och fundera hur fasen den kom dit och vad var det jag egentligen gjorde eller har gjort så det har blivit så. Man börjar ofta fundera på vad har jag ätit, beror det på att jag inte rört på mig,  har jag stressat för mycket, eller tänker jag att så var min mamma eller pappa också, alltså ett erv.  Det är bra att stanna upp och göra en liten analys för det är kroppens sätt att tala om och visa “varningssignale”r om att något är i obalans i kroppen.

DÅ SKA DU LYSSNA!

Några av de vanliga varningssignalerna du ska vara uppmärksam på är:

Matsmältningsproblem, Diffus värk och smärta, Försämrat immunförsvar, Eksem och allergier, Dålig sömn, ej utvilad
Sötsug, Irriterad, Koncentrationssvårigheter, Deprimerad, Svårt att bli gravid, Rastlös, Negativa tankemönster, Myrkryp i benen mm.

MEN VAD SKA DU GÖRA?

Här får du  12 enkla tips som gör dig friskare

  1. Börja titta på vad du äter och hur du äter. Att hoppa över en massa måltider gör inte kroppen glad. Du bör äta 5 ggr/dag och fördela det jämt över dagen för att hålla blodsockret i balans.
  2. Ta bort alla sötsaker och skräpmat, halvfabrikat och sötade produkter i den mån det går. Många har skaffat sig ett sockerbehov som triggar igång en massa varningssignaler i kroppen.
  3. Sluta dricka läsk och bubbelvatten. Bubbelvatten tänker inte många på men det är inte bra för kroppen. Försök att dricka rent vanligt vatten kanske smaksatt med citron, lime, gurka eller annat som ger lite smak.
  4. Se över din träning. Rör du på dig alls i vardagen. Kan du tänka dig att gå minst 30 min varje dag, kanske kan du bygga in det i vardagsarbetet. Alltså Vardagsmotion
  5. Kanske starta med någon ny träningsform som verkar kul och som motiverar dig till att gå dit. Känner du att du inte har tid kan du träna hemma. Tips för hemmaträning och kostupplägg finner du i länken längre ned.
  6. Behöver du göra en ” totalrenovering” av kroppen eftersom du har övervikt, högt blodtryck, hög kolesterol eller har hormonerna i obalans? Då har jag tips på livsstilsprogram med kostomläggning längre ned på sidan.
  7. Utnyttjar du din “friskvårdstimme” eller friskvårdspeng om du har det på jobbet? Om inte GÖR DET. Arbetsgivare försöker på många sätt att engagera sin personal för att man ska må bra.
  8.  TA makten över tillagning av din mat, gör du den själv vet du exakt vad du lägger i den men är äter du lunch ute varje dag är det ofta svårt att veta hur mycket socker eller salt du får i dig, för det är ofta mer än du behöver. Trist med matlådor men bättre för hälsan.
  9. Om du röker, har du funderat på att sluta röka? Ja, gör det fortast möjligt. Det är ingen som blir frisk av att röka. Du skapar en massa framtida problem för kroppen som du kanske inte vill ha.
  10. Läs och var aktiv i det som skrivs om Kost och Hälsa men lär dig att läsa kritiskt och inte tro på allt du läser, lyssna på din egen kropp och inte på vad grannens kropp har signalerat. Vi är alla olika dessvärre.
  11. Prova dig fram och ät olika sorter av mat, minska ner lite på kött och ät mera fisk. lägg till Omega 3 ska du ha varje dag, det gör susen för hälsan på alla plan.
  12. Se över ditt skafferi och köp in de basvaror som är bra att ha hemma och laborera med.

Här får du lite länkar med tips!

Livsstilsprogrammet cellRESET

Kosttillskott som gör skillnad för hälsan

Träning utan krångel

Läs alla inlägg i Digitalhälsans blogg

Anmäl dig till nyhetsbrev om det som intresserar dig

Vill du utbilda dig inom Kost och Hälsa

Läs artikel om hur du optimerar din hälsa

Här får du 30 minuters gratis telefonrådgivning inom kost och hälsa

 

Skriv och berätta hur du gör för att hålla dig frisk och må bra!

Sänd din info till susanne.barkvik@digitalhalsan.se

Ha en fin dag!

favikon

 

11 tips för en hälsosammare vardag

11 tips för en hälsosammare vardag

 – Många som vill förändra sin livsstil vet inte var de ska börja.

I senaste numret av Livsstilsmagasinet Sport och Hälsa kan du läsa om “Maten som optimerar din Hälsa”. Susanne ger också 11 enkla tips för en hälsosammare vardag.

Nedan kan du läsa ett kortare utdrag ur texten. Publicerad 2016-01-14

– Många som vill förändra sin livsstil vet inte var de ska börja. Kosten är en faktor som har stor påverkan på vår hälsa. Äta är något vi gör varje dag men för många är det svårt att veta hur man ska äta. Vad är egentligen bra mat? Många tror att de äter bra mat men egentligen är den näringsfattig och innehåller mycket socker. I dag är vi stressade, vi hinner inte stanna upp och reflektera över hur maten vi stoppar i oss påverkar vår kropp, säger Susanne Barkvik, näringsrådgivare på Digitalhälsan.

”Alla är olika”
Som näringsrådgivare möter Susanne många som vill ha hjälp med kosten för att förbättra sin hälsa. Vissa vill gå ner i vikt, andra vill bli av med krämpor och många tränar hårt men får inte de resultat de önskar.

Här är länken till hela artikeln

Under våren kommer Digitalhälsan medverka i hälsoevent, mässor och hålla föredrag om Kost och Hälsa i olika delar av landet.  Massor med erbjudanden medföljer alltid ett föredrag. Boka tid under våren!
Ha en fin vinter så länge!
Susanne, din närings och hälsocoach på
Digitalhälsan
0705349017

 

Följ min blogg med Bloglovin

Träning träning träning

Träning träning träning

Nytt år och nya träningslöften

Så har nu ett nytt år startat och förstås medför det en massa löften som vi människor lovar oss själva att genomföra. En av de vanligaste är att börja träna. Du har säkert hört det på radion, läst i pressen och följt en massa inlägg på sociala medier om detta. Vi kan lätt bli stressade av allt detta men det är en god idé att faktiskt ta sig tid och planera detta. Lika svårt är det att veta vad man ska välja för träningsform, hälsokur, rätt mat, och om man behöver kosttillskott. Eftersom jag själv är näringsrådgivare och hälsocoach som är detta frågor som är mig varmt om hjärtat och jag hjälper dig gärna att komma tillrätta med dina frågor. Men vänta inte för länge, ett år går så fort.

Så hur har du nu tänkt att ditt träningsår ska se ut?

Just nu erbjuder jag därför 30 min gratis telefonrådgivning kring dina frågor om Kost och Hälsa. Sänd mig ett pm här på mailen eller klicka på ett inlägg. Då kommer en popupsida fram där du skriver ditt namn och telefonnummer. Vi kommer överens om tid som passar dig för samtal.

Du har också möjlighet att starta din träning hemma om det är så att du känner att du inte har tid eller vill träna på gym. Just nu finns det möjlighet att anmäla sig till starten av Fitnessfighten som startar imorgon den 4 januari. Känner du att det är andra program som passar dig bättre är du förstås välkommen att börja träna vilket program du vill. Jag erbjuder även här rabatter på träningsprogram i World of Shape som är min partner i “digital träning”. Kika in på de programmen vi har att välja på.
Du får 20% rabatt genom att skriva rabattkoden SUSANNE20 ( Om du inte fått din rabatt skicka mig ett mail så ordnar vi det. Klicka här och se programutbudet

För egen del ska jag starta året med att göra Livsstilsprogrammet CellRESET (som du kan läsa mer om här på sidan). cellRESET är en hälsolkur som startar om cellerna och som tar bort överskott av salt och socker i kroppen. Är du intresserad att göra en grundligare rensning i kroppen är denna intressant. Sedan ska jag samtidigt träna i programmen i World of Shape.

Jag hade en artikel i Sport Och Hälsa den 16 december och där skrev jag bla om kosten och alla dieter. I nästa inlägg får du läsa vad jag skrev.

Ha en fantastisk start på ditt nya hälsoår!

Din hälsocoach Susanne

Till startsidan