Vill du synas här? Kontakta info@blogbiz.se

Det du bör veta om D-vitaminbrist

DAGS ATT TA D-VITAMINBRIST PÅ ALLVAR!

2014-08-20 15.48.03Så här skriver man i artikel på insidan i SVD häromdagen.

Låga D-vitaminnivåer utgör en förbisedd och allvarlig riskfaktor för en lång rad kroniska sjukdomar. Trots upprepade påstötningar om vikten av uppdaterade riktlinjer i området agerar inte ansvariga myndigheter, skriver forskarna Susanne Bejerot och Mats Humble.

Vad innebär D-vitaminbrist?

Vad D-vitamin innebär diskuteras fortfarande, men enligt internationell konsensus representeras ”insufficiens” av blodnivåer under 50 nanomol per liter, och ”brist” av värden under 30 nanomol per liter. Flera svenska forskargrupper har genom åren undersökt D-vitaminnivåer utifrån olika perspektiv. I vår befolkning har D-vitaminnivåerna sjunkit över tid, på 70-talet hade 14 procent av norrlänningarna nivåer över 75 nanomol per liter men 2005 uppnådde inte ens 2 procent dessa nivåer. Den D-vitaminberikning av vissa mejeriprodukter som görs i Sverige är uppenbarligen otillräcklig, eftersom vart fjärde ljushyllt förskolebarn och hälften av barnen med mörk hy boende i Umeå har insufficienta nivåer vintertid.
Minns när jag var barn och bodde i Kiruna. Min mamma var mycket noggran med att jag skulle ha bla D-vitamin för att det är just så solfattigt i den delen av Sverige, speciellt på vintern. Detta har följt mig genom livet och jag har alltid förstått att det är så viktigt. Nu känner jag mig verkligen trygg med  att veta att man kan förändra nivån av för lågt D-vitamin snabbt. Själv dricker jag RESTORATE varje dag och har gjort i 4 år. Daglig tillförsel i rätt mängd gör att nivåerna hela tiden ligger på en stabil nivå.

Har egen erfarenhet inom släkten  hur en ung människa det kan gå så länge som 6 månader av förkylningar, håglöshet, orkeslöshet mm innan man tar prover och konstaterar att värdena ligger på 35 nanomol. Alldeles på tok för lågt! Och hur olika läkare ger olika råd för hur man ska åtgärda detta. Läkare 1 säger att det går bra att äta mer lax och drick mjölk för att höja nivån. Läkare 2. sätter direkt i D-vitamintillskott.

Att det sedan tar 6 månader innan nivåerna är på en acceptabel nivå (85 nanomol) för att man ska känna sig frisk. Därefter blir det stora skillnader på hälsan. Livsgnistan och orken kommer tillbaka sakta men säkert. Det finns ju inga quick-fix utan man måste helt enkelt ta det regelbundet och varje dag. Kroppen behöver en buffert. Olika människor har olika svagheter vilket gör att det inte går att jämföra sig med andra heller. D-vitamin bör ingå som ett standardprov hos läkaren helt klart. Kräv det!

Vilket D-vitamin  ger bäst effekt?

När du sedan kommer till valet av vilket D-vitamin du ska välja är det stora skillnader produkter emellan.

Det jag rekommenderar och  som jag förordar varmt är ett komplett mineralkombo där D-vitamin ingår, det är vattenlösligt, har ett upptag på 98% genom  NTC konceptet,  det tas upp i kroppen på snittid 7 minuter, man får snabbt resultat, det är billigt och dessutom väldigt gott. D-vitaminprodukten finner du här

Läs hela artikeln från SVD här

PS/ Här kan du läsa om RESTORATE och beställa din burk i webshopen

 

Så blir du hudsmart!

Så gör du för att bli hudsmart!

 

PicMonkey SampleNär jag var ung, 15 års åldern hade jag väldigt dålig hud, jag led för att jag hade så mycket finnar. det var en jobbig tid i mitt liv. Jag kände mig ibland smutsig fast jag inte var det. Jag trodde ju att jag köpte rätt sorts krämer och att jag gjorde precis som man skulle. Jag fick starka hudvårdspreparat utskrivna av läkare som gjord att det sved och huden blev torr som fnöske. Inte kul!

Sedan hände det en dag att jag gick in på mitt apotek och där köpte jag en kräm med hög fuktighet, tror det var en Aco, minns att den var röd. Efter bara kort tid fick min hud fukt och huden började få tillbaka sin fräschör.

Det jag gjorde var att jag också läste  en hel del om huden och speciellt om hudproblem och förstod att jag trots allt inte gjort rätt. Jag läste till och med att det kunde bero på vad jag åt eller inte åt.  Vad som hände då var att jag med med mina medvetna val gjorde rätt saker,  jag ökade min kunskap och gjorde mera rätta val. Min hy blev vackrare och acnen försvann sakta men säkert.

Nu är min mission i mitt arbete att hjälpa andra med hudproblem och vägleda dem med både kost och rätta val av produkter. Jag träffar så många som efter en tid med användandet av BeautyLine produkterna känner att det gjort skillnad och man man se hur huden fått en helt ny lyster. Nu hjälper jag dem som vill veta hur man gör och varför näring till våra celler är så viktiga både från insidan och utsidan.

Fakta säger att

60 procent av de svenska kvinnorna anser att den yttre skönheten är viktig för deras välmående, enligt statistik hämtad från Kronans Välmåendeindex. Unga kvinnor är de som är bäst på att regelbundet ta hand om sin hud, till exempel genom att använda en bra rengöring, medan äldre kvinnor i högre grad fokuserar på en ansiktskräm.
Att huden åldras i förtid beror både på våra gener och vår livsstil, till exempel på faktorer som solning, rökning, kost- och motionsvanor. Idag vet de flesta att stark sol och rökning skadar huden, något som tidigare generationer inte hade kunskap om när de var yngre, rapporterar Kronans Droghandel. 73 procent av kvinnorna mellan 55 och 65 år använder sällan ansiktsrengöring. Motsvarande siffra för lite yngre kvinnor landar runt 37 procent – ett ganska tydligt tecken på att yngre generationer blir alltmer medvetna om sin hudhälsa och hur man tar hand om sin hud.

För att göra huden elastisk och fin behöver du också fylla på näring  “inifrån”. Därför är det viktigt är att s kroppen håller en stabil näringsnivå . Q10 är också en vanlig ingrediens i många krämer . Det är ett slags enzym som finns naturligt i hudens celler. Men när man sätter det på huden så tas 80 procent upp av hudens hornlager som bara består av döda hudceller. Knappt 20 procent når de levande hudcellerna i överhudens nedre lager. Koenzymet Q10 är en nödvändig del av cellens energiskapande system. Redan vid 30-års ålder sjunker nivån av Q10 i cellerna. Q10 behöver vi också för  att;

  • minska trötthet och utmattning
  • för kollagenbildning och därmed fördröja yttre åldring
  • för att stimulera cellernas energiproduktion

Evig ungdom och en slät och fin hy utan tillstymmelse till en enda liten rynka som skvallrar om livserfarenhet. Det är en ständig dröm för många. Och en dröm som fått kosmetikaindustrin att satsa miljarder på att hitta en substans som kan släta ut rynkorna och forskarna att göra allt för att lösa åldrandets gåta.

Redan från det att vi föds sker en ständig gradvis förändring av huden. Talgkörtlarna som håller huden mjuk och smidig är stora när vi är nyfödda. Sedan krymper de successivt ihop för att i tonåren åter stimuleras och bli stora. Redan från tonåren och puberteten startar åldrandet.

Men det är inte förrän någon gång i 35 årsåldern som vi kan märka förändringen i spegeln i form av strukturförändringar på huden. Men är det verkligen möjligt att bromsa och stoppa upp vårt åldrande? Svaret är både ja och nej.

Åldrandet går att påverka

Åldrandet är dels livsstilsbetingat och dels genetiskt, kronologiskt betingat och styrt av ärftliga faktorer. Det senare kan vi inte påverka eller fördröja. Den biologiska klockan tickar ohjälpligt på.

–Men det livsstilbetingade åldrandet går däremot att påverka, säger Harry Beitner, docent och överläkare på Karolinska sjukhuset. Genom att till exempel förändra sina solvanor eller att sluta röka kan man få huden i bättre kondition. Solvanor och åldrande har det forskats mycket kring. Det är det samband som är mest väl dokumenterat i studier. Men nu verkar det som om rökningen spelar en större roll för hudens utseende.

Att ändra  livsstilsfaktorer

Andra livsstilsfaktorer som påverkar hudens utseende är maten vi äter och hur stora mängder alkohol vi dricker. Stora mängder alkohol ger via leverskador vidgade blodkärl och hudsjukdomar som psoriasis och rosacea kan förvärras. Något man forskar mycket på just nu är sambandet mellan acne och mat.

Speciellt sen acne, en hudåkomma som ökar, främst bland medelålders kvinnor i västvärlden. Studier visar att det finns ett samband mellan ökningen av sen acne och ökat sockerintag. Ett mycket lågt intag av vitamin B och C kan också påverka huden och göra den skörare så att blödningar uppstår lättare.

Om du vill läsa om produkter med NTC och snabbt upptag till cellerna både från insidan och utsidan kan du läsa om dem här.

hej från mej!

Susanne

PS/ Vill du så slå en pling så hörs vi på telefon 0705349017 eller sänd ett mail susanne.barkvik (at) digitalhalsan.se

2013-07-14 00.02.40

 

 

Till startsidan